KÖNYVTÁR
„Ha valamely módon összes jelenlegi tudásunkat át tudnánk adni a következő generációnak-, az számukra már kevésnek bizonyulna. Gérnyi Ferencné könyvtárostanár
Könyvtárhasználati tanterv
9-12. évfolyamCélok és feladatok: • A tanulók készüljenek fel az információs társadalom kihívásaira: az információk elérésére, kritikus szelekciójára, feldolgozására és értékelésére. • A könyvtárnak, mint forrásközpontnak ki kell alakítani az önművelés képességét. • A könyvtárhasználóvá nevelés során meg kell ismertetni a tanulókkal az iskolai könyvtár mellett más könyvtári típusokat is. Fejlesztési követelmények: • Ismerje a könyvtár szolgáltatásait, el tudjon igazodni a könyvtár tereiben. • Ismerje az anyaggyűjtés módjait nyomtatott és nem nyomtatott források felhasználásával. • Tudjon dokumentumokból etikusan idézni pontos forrásmegjelöléssel. • Legyen képes bármely, a tanulmányaihoz kapcsolódó feladata során az információs problémamegoldás folyamatát önállóan, alkotóan végrehajtani. • Legyen tisztában saját információkeresési stratégiáival, tudja azokat tudatosan alkalmazni, legyen képes azt értékelni, tudatosan fejleszteni. Tanórai tevékenységek: Általában új ismeretet feldolgozó órán vesznek részt a tanulók. A könyvtárhasználati órák folyamán csoportosan és egyénileg is kapnak feladatokat. Foglalkoztató, gyakorlati feladatoké a fő szerep az órákon, kivéve, ahol elengedhetetlen a tanári magyarázat. A tanult szakmákhoz tartozó témák feldolgozása többféle dokumentumtípusból, majd ebből bibliográfia készítése. A tananyag szerkezete: A könyvtárhasználati ismeretanyag a NAT és a Kerettantervek egészét átfogja, a képességfejlesztésre és a tanulási, önművelési kultúra megalapozására teszi a hangsúlyt. A műveltséganyag – jellegéből adódóan – elsősorban spirális, másodsorban lineáris elrendezésű. ISMERETKÖRÖK évfolyamonkénti fogalmi kifejtése: 1. Tájékozódás a könyvtárban. A könyvtár funkcionális terei. A könyvtári állomány. 2. A könyvtár raktári rendje, főbb állományegységei. 3. Dokumentumtípusok: hagyományos- és nem hagyományos dokumentumok megkülönböztetés. 4. Direkt tájékoztatás eszközei 1. – Kézi-könyvtár Segédkönyvek (szótár, lexikon, enciklopédia) 5. Direkt tájékoztatás eszközei 2. – Az egyes tudomány-területek alapvető segédkönyvtípusainak ismerete, önálló használata. Tájékozódás a különféle dokumentumtípusokban: segédkönyvek (szótár, lexikon, enciklopédia) 6. A hagyományos és az elektronikus könyvtár összehasonlítása. Információkeresés Hiteles forrás, forrásjelölés 7. Forrástípusok rendszerezése információs értékük szerint. A talált információk kritikus értékelése 8. Időszaki kiadványok önálló használata. Online időszaki kiadványok Évfolyamonkénti órakeretTechnikum – Szakképző iskola
|
